|
|
مطمئنا همه شرکت های موفق استراتژی های خاصی را برای نام گذاری و یا
انتخاب برند خود و کالاهای شان دارند. برخی از آنها به طور مشخص دلایل نامگذاری شان
را اعلام کرده اند و برخی هم تا کنون سخنی در این مورد نگفته اند. در دنیای فناوری
هم دلایل فرآوانی برای نام های مختلف ذکر می شود، اما کمتر جایی درباره دلایل اصلی
این نامگذاری ها صحبت می شود.
احتمالا شما هم شنیده باشید که نام شرکت google از یک عدد بسیار بزرگ
ریاضی که googol نامیده می شود، گرفته شده. یا اینکه Microsoft ترکیبی از دو عبارت
microcomputer و software است.
خب به نظرتان داستان نام هایی مانند تویتر و آندروید و... چه می تواند
باشد؟
Twitter
اسم تویتر توسط یک کلاه انتخاب شد! داستان از این قرار است که گروهی از
کارکنان Odeo - استارت آپ یک پادکست که تویتر از آنجا آغاز شد - در یکی از جلسات
بارش افکار شان به دنبال نامی برای یک سیستم خبررسانی می گشتند که نشان دهنده حالت
وزوز کردن موبایل دورن جیب هنگام دریافت پیام جدید باشد.
آنها در انتها به دو نام Jitter و Twitter رسیدند. سپس تصمیم گیری برای
انتخاب نام را توسط دو کاغذ به کلاه قاضی واگذار کردند. به همین دلیل است که امروز
به جای اینکه بگوییم چند جیت جدید داشتم، می گوییم چند تویت جدید داشتم!
Android
ظاهرا اندی روبین ، از بنیانگذاران و مدیرعامل سابق آندروید علاقه
بسیار زیادی به روبات ها دارد. نیک سیرز یکی دیگر از بنیان گذاران این پلتفرم می
گوید:«هنگامی که شما دور و بر اندی و روبات هایش می پلکید باید خیلی مواظب باشید».
Yahoo
بنیانگذاران یاهو، دیوید فیلو ، جری یانگ این پروژه را هنگامی که
دانشجوی دکتری دانشگاه استنفورد بودند، شروع کردند. اصل این پروژه، دسته بندی و
لیست کردن لینک های مفید موجود در وب، با نام اولیه «راهنمای جری و دیوید برای جهان
گسترده وب» بود. اگر چه نام دقیقی است، اما اصلا جذاب نیست.
Yahoo در حقیقت سر نام عبارت Yet Another Hierarchical Officious
Oracle است که می توان آن را تفریبا «باز هم یکی دیگر از سلسله مراتب دانشمند فضول»
معنی کرد. خود شرکت هم می گوید که دلیل آنها برای انتخاب این نام، چنین تعریفی
بوده است: جسور، ساده دل، ناهنجار!
Adobe
بنیانگذاران ادوب، جان وارنوک و چاک گسچک در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهمه
۸۰ برای شرکت زیراکس در شهر لوس آلتوس کار می کردند. نهر ادوب هم از میان این شهر
می گذرد!
طبق گفته های ویکیپدیا، ادوب نام یکی از خانه های اشرافی قرن نوزدهم
بوده که در کنار این رودخانه ساخته شده است. با این احوال به نظر می رسد که نام این
کمپانی برگرفته از آن ساختمان و یا این نهر آب است.
BlackBerry
برخلاف باور عموم، شباهت دکمه های این دستگاه با دانه های توت دلیل این
نامگذاری نیست. نام BlackBerry یک انتخاب کاملا تجاری بوده است. تیم ارتباطات شرکت
درمورد آن چنین می گوید:
RIM به دنبال یک نام مشخص، به یاد ماندنی و سرگرم کننده بود که به
صورت بین المللی هم قابل استفاده باشد و برای همه کاربران جذابیت داشته باشد. به
همین دلیل شرکت تصمیم گرفت به جای یک کلمه توصیفی و یا اختراعی، از این کلمه ملموس
استفاده کند که وجود خارجی دارد.
Apple
اپل هیچ داستان تایید شده ای ندارد. شما می توانید هر یک از این شایعات
را که برای تان جالب تر بودند انتخاب کنید:
استیو جابز تابستان ها در باغ های
سیب اورگان یا کالیفرنیا کار می کرده و سیب های خوب و قابل تقدیری هم پرورش می داده
است
استیو جابز علاقه فراوانی به گروه
بیتلز دارد!
استیو درخواست ثبت شرکت اش را با سه ماه تاخیر آماده می کرده
و تصمیم می گیرید اگر هم دانشکده ای هایش قبل از ساعت ۵ بعد از ظهر نام مناسبی را
پیشنهاد ندهند، شرکت اش را کامپیوتر های اپل (Apple Computers) بنامد.
استیو
جابز می خواسته تا شرکت اش را از تصورات بغرنج، دست نیافتنی و سردی که توسط دیگر
شرکت های کامپیوتری آن زمان ایجاد شده بود، دور کند.
Nintendo
این نام از سه کلمه ژاپنی Nin و ten و do تشکیل شده است. معنی این
کلمات به ترتیب عبارت است از: «ما با تمام تلاش مان کار می کنیم» - «ما به بهترین
شکلی که می توانیم انجامش می دهیم» و «در انتظار نتیجه می نشینیم»
نینتندو کوتاه شده شعار و نام کارخانه سازنده اش است. چه کسی تصور می
کرد که یک غول دنیای بازی های کامپیوتری چنین نام شاعرانه ای داشته باشد؟
اگر به داستان ها و شایعات مربوط به نام شرکت های بزرگ علاقه دارید،
پیشنهاد می کنم که این دو مرجع را از دست ندهید:
fact-index
ریشه
شناسی نام شرکت ها در ویکیپدیا
منبع : http://www.narenji.ir
|
امتیاز مطلب : 59
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21